informatie banden

Wist u dit al over uw banden…

Trillen in het stuur, wat is er aan de hand? Banden die niet goed zijn gebalanceerd veroorzaken trillingen, ze slijten ongelijkmatig en zorgen voor slijtage van uw wielophanging wat niet nodig is.Banden worden gebalanceerd als ze voor het eerst worden gemonteerd en na reparatie of wisselen van banden bij bv. wisseling zomer/ winterbanden. Woco heeft een uitstekende machine ter beschikking om uw banden te balanceren, tevens balanceren wij ook aan de auto.

Uw voertuig trekt naar een bepaalde kant…

Niet goed uitgelijnde wielen kunnen er voor zorgen dat u banden scheef afslijten of dat u steeds moet bijsturen. Door uw voertuig te laten uitlijnen voorkomt u deze problemen. Een goed uitgelijnde auto heeft de besturing en de wielophanging in een correcte conditie en rijdt soepel rechtuit. Als u een onregelmatige slijtage van het bandenprofiel ontdekt kan dit liggen aan een verkeerde uitlijning en kunt u het beste even een bandenspecialist hierna laten kijken.

Wanneer ben ik toe aan nieuwe banden…

Wettelijk minimum profieldiepte is 1.6 mm, ons advies is om bij 2 mm uw banden te laten vervangen. Twijfelt u of uw banden nog voldoende profiel hebben, kom dan gerust bij ons langs en wij controleren de profieldiepte voor u. In de winter is een hogere profieldiepte wel aan te bevelen omdat winterbanden hun eigenschappen kwijtraken als de profieldiepte onder de 4mm komt. Heeft u banden die erg oud zijn of cuppen kom gerust langs en wij kijken voor u of ze nog veilig zijn om mee te rijden. Het  merk Continental adviseert zelfs om met 3mm te vervangen, bekijk zelf hun artikel. Klik hier

Wisselen van voor naar achteren…


Wij adviseren onze klanten om de wielen van de auto na ongeveer 8000 tot 10000 km te wisselen van voor naar achteren en van achteren na voren. Dit omdat bij de  banden een gelijkmatige slijtage te verkrijgen. Dit kan alleen bij auto’s die rondom dezelfde bandenmaat hebben en let daarbij ook op de rijrichting van de band. Het geregeld wisselen kan ook cuppen van de banden voorkomen.


Cuppen wat is dat

Cuppen van een band ontstaat aan de randen van het loopvlak van de banden op de niet aangedreven as. U kunt dit zelf voelen als u met uw hand over de rand van de band gaat, tegen de rijrichting in. De blokjes zijn ongelijkmatig afgesleten dit komt doordat het gewicht van het voertuig ze samendrukt en ze uitzetten naar een kant zodra ze aan die kant het contact met de weg verliezen.Ze gaan in principe weer terug in hun oorspronkelijke vorm maar raken dan net steeds het wegdek. Dit noemt men ook wel zaagtandslijtage waarbij ook vaak op den duur een zoemend geluid wordt waargenomen. Ook wordt wel trillen in de auto als klacht gegeven.


Slijtage in het midden van de band...

Als u slijtage in het midden van de band heeft is dit de oorzaak van te hoge bandenspanning, hierdoor heeft het midden van de band het meest te verduren en slijt dus sneller als de zijkanten. Door deze ongelijkmatige slijtage verkort u de levensduur van de band.

Slijtage op beide schouders van de band…

Dit is een oorzaak van te lage bandenspanning, dit verkort ook de levensduur van uw band doordat de zijkanten van het profiel van de band sneller slijten. Het veroorzaakt extra warmte en een hoger brandstofverbruik omdat de rolweerstand hoger is.


Welke bandenspanning moet er in mijn banden…


De bandenspanning is voor elk type auto verschillend en er spelen ook zaken mee als belading en rijsnelheid. Ook de persoonlijke voorkeur van de bestuurder speelt een rol, wil je comfort, langere levensduur van de banden of een laag brandstofverbruik. Bij elke auto word de geadviseerde bandenspanning aangegeven in het instructieboekje en vaak ook op een sticker binnen in de deur aan de bestuurderskant. Een in lichte mate hogere bandenspanning als geadviseerd gaat ten nadele van het comfort maar is wel een voordeel voor de rolweerstand en dus het brandstofverbruik alsmede de sportieve prestaties omhoog gaan. Als u uw voertuig zwaar gaat beladen of u gaat langdurig met hoge snelheid rijden verhogen we de bandenspanning met een bepaalde waarde. Verlaag echter de spanning weer als de omstandigheden weer normaal zijn. Nog een tip is om uw bandenspanning niet te meten als u banden warm zijn maar laat ze eerst afkoelen. Advies is om uw bandenspanning minstens 1 x per maand te controleren met een nauwkeurige bandenspanningsmeter, u mag ook altijd bij ons langskomen en dan controleren wij het voor u.
Als uw banden dus ongelijkmatig slijten is er kans dat uw bandenspanning niet juist is. Tevens kunt u ook uw banden laten vullen met stikstof, welk een aantal voordelen heeft op de gewone ‘lucht’. Welke voordelen dit zijn kunt u verderop lezen in het stukje speciaal over stikstof. Kijk ook eens op de website van Het Nieuwe Rijden  hier staan veel tips voor zuiniger rijden.


 Kan ik mijn band laten repareren als hij lek is

Ja, u kunt u band laten repareren als de beschadiging niet op een verkeerde plaats van de band zit en niet te groot is . Gaatjes in de schouder of in de wang kunnen om veiligheidsredenen niet worden gerepareerd.


 

Ik heb een bult op mijn band….


Een bult op de band ontstaat doordat een van de lagen of zelfs meerdere koordlagen zijn gebroken, dit kan gebeuren doordat u misschien de stoeprand heeft geraakt. Bemerkt u een bult op uw band, rijd er dan niet te lang mee door maar laat er zo snel mogelijk een nieuwe band omzetten. Een band met een bult kan helaas niet worden gerepareerd.


Welke maat hebben mijn banden...


Op elke band staat aan de zijkant een maat aanduiding en daarachter het draagvermogen en de snelheidscodering van de band.

  

205 = Breedte van de band
     40 = Hoogte van de band
     17 = Inch maat van de velg
     W = Snelheidcodering van de band
     84 = Draagvermogen van de band



Welk soort profielen zijn er


     
     Het profiel van de band op deze afbeeldingen is een voorbeeld van 
     een zomerprofiel. Zomerbanden hebben brede groeven en een eenvoudig
     blokpatroon.Hierdoor voert de band zij water af.
     Elk merk heeft zij eigen specefieke profiel zodat er veel verscheidenheid bestaat.
     De band op deze afbeelding is een Nokian H. 


  



 

  Het profiel van de band op deze afbeelding is een voorbeeld van 
  een winterprofiel. Winterbanden hebben inkepingen die vervormen. Het worden 
  een soort zaagtanden die de grip verhogen al vanaf  7 gr. Celcius.
  Natuurlijk heeft ook bij winterbanden ieder merk zijn eigen
  specefieke profiel. De band op deze afbeelding is een Nokian WRG2.




Heeft u nog meer vragen of wilt u graag advies over banden of wielen dan kunt u altijd vrijblijvend bij ons binnen lopen, onze medewerkers staan u graag te woord.